Skip to main content

Dünyayı Değiştiren 10 Marka - 10 Brands That Changed The World


Adweek ilginç bir yayın paylaştı. Dünyayı değiştiren 10 marka. Bu markalar harcama alışkanlıklarımızı da etkiledi, kimliğimizi de... İşte o 10 marka;
1. Amazon 
2. Facebook 
3. Gap
4. Hbo
5. McDonald's
6. Starbucks
7. Iphone
8. Visa
9. Viagra
10. Walmart 

amazon Amazon
Patronu Jeff Bezos finans sektöründeki işinden ayrılıp online ticaret sitesi açmaya karaar verir ve adını da "Cadabra" koyar (abra kadabra'daki kadabra). Ancak bazıları sitenin adını "kadavra"yla karıştırınca vazgeçip "Amazon" olarak değiştirir. 

Niye Amazon derseniz; öncelikle "a" harfiyle başladığı için. O zamanlar arama motorlarında sıralama alfabetik olarak yapıldığından bu akıllıca bir seçim. Ayrıca içinde "a" ve "z" harfleri bulunmaktadır -ki ileride A'dan Z'ye sitede her şeyin satılacağını hayal ettiğinden bu da iyi bir çağırışım olur diye düşünür. Yanılmadığı ortada. Bugün Amazon'un 70 milyar $ ciroyla yılı kapattığı söyleniyor.

facebookFacebook
Ailemizin sosyal medyası Facebook Mark Zuckerberg tarafından kurulmadı! Aslında Zuckerberg'in kucağına düştü. Harward'da okurken iki kardeş tarafından kişisel yazılım projelerine davet edildi. Bu proje, Harward öğrencilerine özel kapalı bir online kominite ortamıydı. 

Zuckerberg kodları alıp geliştirip bildiğimiz Facebook'un temellerini attı. Şirket kurdu, siteyi herkese açtı. İki kardeş tarafından mahkemeye verildi ve cezaya çarptırıldı. Çatır çatır ödeyip yoluna devam etti. Bugün Facebook dünya'da yüz milyonlarca insanın kullandığı, iletişim kurduğu, alışveriş yaptığı bir bacasız fabrika durumunda.      

GAP


GAP 
1969'da Gap efendi (şaka, Adı Don'du. Don!!) Üzerine uyan geniş beden bir kot almak için Levis mağazalarını dolanır durur ama bir türlü istediği bedende ürün bulamaz. Bunun üzerine der ki, "Yahu şöyle herkesin her bedeni, rengi, şekli bir çatı altında bir arada bulabileceği bir giyim mağazası olsa ya.." Böylece bu işe girişir ve ilk GAP mağazasını açar.

Kadından erkeğe, çocuktan yaşlıya, şişmandan zayıfa herkesin üzerine göre bir şey bulabileceği giyim konsepti böylece başlamış olur. İlk başta hayali "Bir gün 10 tane mağazam olur mu acaba?" olan Don'ın bugün 3.500'e yakın mağazası var.
HBO
HBO
HBO sıradan bir kanal olarak 1972'de TV dünyasında yerini aldı. Günümüze dek de pek çok gelişmeyle yüzleşmek zorunda kaldı. VCR, internet, diğer kanallar... Ancak daha sonra TV için film ve dizi yapımcılığına soyunmaya başladı. Birkaç komedi ve dramanın ardından ortalığı kasıp kavuran ve bir fenomene dönüşen Sex and The City dizisi geldi. Kanalın adı da böylece dünya çapında tanınmaya başladı. Sonra bir başa büyük TV efsanesi "The Sopranos" geldi. Böylece TV izleyicisinin gözünde "İyi dizi = HBO" algısı oturmaya başladı. Bugün bu algı Band of Brothers'tan Game of Thrones'a mini seri ya da uzun düreli birbiriniden başarılı dizilerle, 27 prime-time Emmy ödülü ve 114 milyon izleyiciyle sağlam bir şekilde devam ediyor.


McDonald's
McDonald's
Milk shake makinesi satan Ray Kroc, bir gün California'da iki kardeşin işlettiği, lezzetli hamburgeri ve hızlı servisiyle (o çevrede ünlü) bir restorana uğrar. Sene 1952'dir. Ray bu işte gelecek olduğunu görür ve zorlu uğraşlar sonunda McDonalds'ı 2.7 milyon $'a satın alır. İşte macera böyle başlar; 34.000'in üzerinde şube; fast food kültürünü, franchisingi dünyaya yayan marka oluşu, standart menü anlayışı (her şubesinde aynı lezzette patates yenilebilmesi için patates üreticileriyle anlaşması, onlara saklama koşullarını dikte etmesi bile ayrı bir yazı konusudur) 119 ülkede yaklaşık 2 milyon çalışanıyla bulunduğu yeri hak eden bir marka McDonald's.
what? ySense! yeeah!

Comments

Popular posts from this blog

KitKat Japonya’da Neden Bir Numara?

KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde Japonlar hemen birşey farketti; “Kitto Katsu”  Japonlar ya da genel olarak Uzakdoğu toplumları uğur, uğursuzluk, lanet konularında hassaslar. Örneğin “4” sayısı. Herhalde Asya kültüründeki en talihsiz sayı 4 . Okunuşu, “si” şeklindedir ve “ölüm” anlamına gelen “şı”ya benzer. Bunun yanında “8” (hachi) sayısı, zenginlik, servet anlamına gelen Çince sözcüğe benzerliğinden dolayı Asya kültürü’nde en sevilen sayıdır . Pekin Yaz Olimpiyatları’nın açılış tarihini hatırlayan var mı? Söyleyelim; 08.08.08 ’de saat tam 08.08.08 ’de. Bu işin avantajları da yok değil. Örneğin Nestle ’nin KitKat çikolatası’nın Japonya’da en çok tercih edilen çikolatalardan biri olduğunu biliyor muydunuz? Bunun nedeni, çikolatanın isminden dolayı uğur getirdiğine inanılması. KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde insanlar hemen birşey farketti. Çikolata’nın ismi “Daima kazan!” anlamına gelen Japonca “Kitto Katsu” sözcüğüne benziyordu. Zamanla öğrenciler arasında,

Nasuh Mahruki Ne Demek?

Nasuh Mahruki’yi herkes az çok tanır; ünlü dağcımız, doğa sporları uzmanı ve AKUT’un kurucusu. Geçen gün İKÜ Önder Öztunalı salonunda bir seminer verdi Mahruki. Semineri İKÜ Etkili İletişim Kulübü oranize etti. Caner, Ecem ve Recep’i kutluyorum, bu kulüp harika iş çıkarıyor. Bunun faydasını ileride görecekler.  Mahruki yeni çıkan kitabını (Kendi Everestinize Tırmanın) da anlattı seminerde, hatta seminerin içeriği de büyük oranda  kitaptandı sanırım. Peki ne anlattı Mahruki? …Şeeey güzel bir soru, çünkü not alsam bile bazı yerlerde anlamakta zorlandım. Mahruki iyi bir dağcı olabilir ama iyi bir anlatıcı olmadığı kesin. Salondaki gençlerin gözlerinin kapanmasını engelleyen yegane şey Mahruki’nin ünü ve sunumunda yer alan dağda bayırda çekilmiş gerçek aktüel görüntülerden oluşan videolardı. Hitabet konusunda çalışması gerek. Şöyle bir etrafıma bakındığımda salonu dolduran gençlerden not tutan kimse göremedim. Herkes sadece izledi. Oysa arada not da alsalar ne güzel olurdu değil mi

Corona En Güzel Nasıl İçilir? - How to Drink Corona?

Corona, bizde pek yaygın tüketilmese de dünya çapında epey hayranı olan bir bira markası. Corona’nın bu kadar sevilen ve ünlü olmasının sebeplerinden biri de içim şekli. Corona is a beer brand that has many fans around the world, although it is not widely consumed in our country. One of the reasons why Corona is so popular and famous is the way I drink. Corona, sıkılıp şişenin ağzından içine tıkılan bir parça limonla içilen; yani böyle bir içme ritüeli olan bir bira. Elbette normal de içebilirsiniz ama Corona’yı Corona yapan onun böyle içiliyor olması.  Corona, a piece of lemon that is squeezed and clicked from the mouth of the bottle; that is, a beer with such a drinking ritual. Of course, you can also drink normally, but that's what makes Corona Corona so. Peki bu ritüel nereden geliyor? Bu, Latin kültürüne özel, biranın tadını güzelleştirdiğine inanılan bir ritüel olup, dünyaya böyle yayılmış olabilir mi? So where does this ritual come from? This is a ritual specia